Zondag

De zondagochtend is mijn favoriete ochtend. Of de kinderen er nu zijn of niet.
Dan zit ik aan de ontbijttafel, met de krant en een tas koffie. Of beter een kannetje. Een kan dus. Een volle. Die leeg is als het middag geworden is.

Zondagochtend is voor de kinderen tv-ochtend. Dan staan zij op hun eentje op, mogen ze televisie kijken, en hebben zij controle over de zapper. Ik slaap uit, zet koffie, bak de ontbijtkoeken, maak de cornflakes en ga erbij zitten. Aan de ontbijttafel. De kinderen zitten in de zetel en zijn verdiept in hun programma, of wat het ook is waar ze mee bezig zijn. Ik kijk naar hen als een toeschouwer, en vraag me af of ze hetzelfde zouden doen als ik er niet bij was. Ik vermoed van wel. En ik geniet van het gebabbel, de knuffels die ze me komen geven en de dromen van voorbije nacht die ze me komen vertellen. Van Ann-Sophie die mee komt de krant lezen, zo groot als ze al wil zijn. En ik koester de momenten dat er leven in huis is. Hun leven. Want al teveel speelt dat leven zich elders af. Tot het zich helemaal nooit meer hier zal afspelen, maar op de plek die ze zelf zullen gekozen hebben…

De ochtenden dat mijn kinderen bij hun mama zijn, zijn de ochtenden van stilte. Dan sta ik op mijn gemakje op, zet koffie, bak een paar ontbijtkoeken, of toast. En ga ik de krant lezen. Of niet. Er gaat geen televisie aan, of geen radio. Het zijn de ochtenden waarop ik alleen ben met mezelf, een tikkende klok en wat kwetterende vogels. En steeds meer vind ik dat de ochtenden waar ik ontzettend van geniet. Ik stoor niemand, niemand valt mij lastig. De wereld buiten is volop in gang geschoten en draait door, maar niet in mijn living. Alles lijkt buiten mij om te gebeuren en ik hoef alleen maar te kijken. En dat is een zalig gevoel. Ik voel me geen seconde eenzaam.

Tot Kris opstaat, en haar aanstekelijke opgewektheid mij uit mijn lethargie haalt, en de dag écht kan beginnen. Ook al is het dan soms al twee uur in de namiddag…

Geef een reactie

